سلامتی جسم و روح

سلامتی جسم و روح

با تلاش آقای مهدی توسلی
سلامتی جسم و روح

سلامتی جسم و روح

با تلاش آقای مهدی توسلی

از زندگی خسته شدید !؟ (100 راه پیشنهادی ما را بخوانید)


از زندگی خسته شده اید؟ دیگر زندگی به کامتان نیست! نگران نباشید چون عده ی زیادی هم مثل شما هستند و با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. لذا برای آن حتماً راه حلی اندیشیده شده است. با سری به کتابفروشی های مختلف می توانیم تعداد زیادی از کتاب هایی که به این منظور تهیه شده اند را ببینیم. لیست صدتایی زیر به بیان نکات بسیار ساده و جذاب در این زمینه می پردازد که شاید با اینکه همه ی ما آن ها را می دانیم، ولی ندانیم که می دانیم! با هم این لیست را می خوانیم:
۱- اشتباهاتتان را بپذیرید
۲-از اشتباهات اطرافیان و دوستانتان بگذرید و چشم پوشی کنید
۳-برای خودتان سرگرمی جدیدی انتخاب کنید
۴-منظم باشید و نظم خاص و مورد قبول خود را اجرا کنید
۵-دوستان جدیدی پیدا کنید
۶-کار جدیدی پیدا کنید
۷-رژیم غذاییتان را تغییر دهید
۸-احساساتتان را روی کاغذ پیاده کنید. به عبارت دیگر برای خودتان یک دفترچه ی خاطرات تهیه کنید
۹-جملات صبحگاهی خاص خود را پیدا کنید!( هر روز صبح یک جمله ی مثبت را بیان کنید)
۱۰-به مسافرت بروید.
۱۱-ریسک پذیر باشید( خطر پذیری باعث افزیش نشاط در زندگی می شود)
۱۲-فعالیت اقتصادی خود را بنا کنید.(بی کار نمانید و شروع کنید به دنبال کار بگردید)
۱۳-زبان جدیدی یاد بگیرید.( یاد گرفتن زبان شما را با دنیایی جدیدتر آشنا می کند)
۱۴-دلیلی برای پذیرفتن نظرات دیگران بیابید.
۱۵-دکوراسیون محل کارتان را تغییر دهید.
۱۶-به خودتان پاداش بدهید.
۱۷-صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید.
۱۸-قدرت تمرکزتان را افزایش دهید.
۱۹-یک وبلاگ برای خودتان دست و پا کنید!
۲۰-یک کتابچه ی الکترونیکی بنویسید ودر اینترنت منتشر کنید.
۲۱-تلاش کنید ولی زیاد رویایی فکر نکنید.
۲۲-کارشکنی و بی قانونی را بگذارید کنار
۲۳-دلیلی برای دوست داشتن خودتان پیدا کنید!
۲۴-چیزهای جدید را تجربه کنید
۲۵-از دعوا کردن برحذر باشید
۲۶-از تلف کردن انرژی تان جلوگیری کنید.
۲۷-یادبگیرید که چشم پوشی کنید
۲۸-قدردان زحمات دیگران در قبال خودتان باشید
۲۹-ول کن قضیه نباشید!
۳۰-خانه تان را تمیز کنید
۳۱-فعالیت های روزانه تان را بنویسید
۳۲-نظرات منفی که در مورد خودتان دارید را حل کنید.
۳۳-مهارت های جدیدی را یاد بگیرید
۳۴-به مانند پولتان که همیشه حسابش دستتان است، حساب زمانتان را هم داشته باشید
۳۵-ورزش کنید
۳۶-مثل والدین باشید!
۳۷-دیوارهایی را که اطراف خودتان ساخته اید نابود کنید
۳۸-چیزهایی که باعث ناراحتی تان می شود را از خود و خانه تان دور کنید
۳۹-هفته ای یک کتاب بخوانید
۴۰-در دوره های یک ماهه خود را مجبور به کاری کنید
۴۱-به دوستان قدیمی تان زنگ بزنید و جویای احوالشان شوید.
۴۲-پیگیر اتفاقات باشید
۴۳-بازی کنید!( بعضی وقت ها مثل بچه ها رفتار کردن و با آنها بازی کردن باعث افزایش روحیه تان می شود)
۴۴-کسانی که به شما بدی کرده اند را ببخشید
۴۵-بی خیال حل مشکلات سخت شوید!
۴۶-با دشمنان قدیمی تان صلح کنید
۴۷-به یک دوست نزدیک قول بدهبد پابند به قولتان باشید
۴۸-اگر از کسی واقعاً بدتان می آید، با او قطع رابطه کنید! ( به همین سادگی! می توان جلوی بسیاری از ناراحتی ها را گرفت!)
۴۹-مهمتر از همه اینا اینه که به سایت راد اس ام اس دات کام یه سری بزنید !
۵۰- قضاوت کردن را کنار بگذارید
۵۱-طرز لباس پوشیدتان را عوض کنید
۵۲-حداقل روزی ۱۰ باز لبخند بزنید
۵۳-بعضی از خاطرات گذشته را فراموش کنید
۵۴-یک درخت در باغچه تان بکارید.
۵۵-به یک شهر دیگربروید!
۵۶-عضو گروه جدیدی شوید
۵۷-تلویزیون نگاه نکنید
۵۸-سرگرمی های غیرعادی ای برای خودتان دست و پا کنید
۵۹-یکی را تصادفی انتخاب کرده و بغل کنید!!
۶۰-یک مهمانی غیرمترقبه برگزار کنید!
۶۱-به پیاده روی بروید!
۶۲-یک حیوان خانگی بخرید
۶۳- یک نامه ی تشکر آمیز برای دوستانتان بنویسید
۶۴- روزانه تمرین مدیتیشن کنید
۶۵-از جملات زیبا استفاده کنید
۶۶-نسبت به خودتان هم همین کار را بکنید
۶۷-اگر در چیزی شک کردید، کاری که دلتان می گوید را انجام دهید
۶۸-چه پیروز چه بازنده، اظهار نظر نکنید
۶۹-از کسی تقلید نکنید
۷۰-اهدافتان را بشناسید
۷۱-به دیگران کمک کنید
۷۲-اجتماعی باشید
۷۳-زمانی را هم به تنهایی بگذرانید
۷۴-بعضی چیزها را هم خودتان تعمیر کنید.
۷۵-کارهای با ارزش انجام دهید
۷۶-سعی کنید که عادت کنید قبل از انجام هر کاری کمی فکر کنید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید
۷۷-موارد مختلف زندگی تان را درجه بندی کنید.
۷۸-درک کنید که دیگران از شما چه می خواهند
۷۹-عادت های بدتان را ترک کنید
۸۰-غرو لند کردن را ترک کنید
۸۱-چیزی که ازش بدتان می آید را از خودتان دور کنید
۸۲-سعی کنید هر روز بهتر از دیروز باشید
۸۳-به حرفهای منتقدانتان گوش دهید
۸۴-بدانید که زندگی خودش شکل نمی گیرد٬ بلکه براساس واکنش شما به مسائل مختلف زندگی شکل می گیرد. در موارد مختلف زندگی درست واکنش دهید!
۸۵-بخنیدید
۸۶-به سمت چیزی که علاقه دارید حرکت کنید
۸۷-به احساساتتان اعتماد کنید
۸۸-طوری زندگی کنید که انکار دارید تفریح می کنید
۸۹-از زندکی تان یک داستان درست کنید. اتفاقات مختلف زندگی تان را ثبت کنید و براساس آنها برای خودتان داستان هایی بنویسید که شما در آن نقش اول را دارید و یک قهرمان هستید!
۹۰-دنباله رو دیگران نباشید
۹۱-به اعتقاداتتان توجه کنید
۹۲-دروغ نگویید!
۹۳-موقعیت های مختلف را در زندگی تان پیش بینی کنید. اینگونه عمل کردن در زندگی ساده تر خواهد بود
۹۴-در امروز زندگی کنید
۹۵-منتظر اتفاقات غیر منتظره باشید
۹۶-لذت ببرید!
۹۷-قوانین خاص خود را داشته باشید
۹۸-حسادت نکنید.
۹۹-عاشق باشید! نه فقط به دیگران که خودتان!
۱۰۰- افسوس گذشته ها را نخورید!

دلایل حرام بودن غنا و موسیقی


دلایل حرام بودن غنا و موسیقی ؟

۱٫ قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اَنَّ اللهَ بَعثََنی رحمةً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیة. رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی ها و امور جاهلیت را نابود سازم.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۰»
 
2. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعةُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوةُ و لا تَدخلُه الملائکة. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: خانه ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»
 
3. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی. رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»
 
4. قال الامام الباقر – علیه السّلام – : الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلاهذه الآیة: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶). امام باقر – علیه السّلام – فرمود: غنا و آوازه خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶»
 
 
5. قال الامام الرضا – علیه السّلام – : اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر. امام رضا – علیه السّلام – فرمود: گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»
 
6. عن ابی عبدالله – علیه السّلام – فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
«وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۲۷»
 
7. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : شرُّ الاَصواتِ الغِناء. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۹»
 
8. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.امام صادق – علیه السّلام – فرمود: مجلس غناء مجلسی است که خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی کند.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۸»
 
9. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: غناء و آوازه خوانی باعث نفاق و دوروئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص۲۳۰»
 
10. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : الغناءُ عُشُّ النفاق.امام صادق – علیه السّلام – فرمود: غناء و آوازه خوانی، لانه نفاق و دوروئی است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»
 
11. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : الغناءُ رُقْیَةُ الزّنا. رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: غناء و آوازه خوانی، طلسم زناکاری است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۷»
 
12. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : الغناءُ یُورِثُ الفقر. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: غناء و آوازه خوانی موجب فقر و تنگدستی می گردد.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۳»
 
13. قال الامام الباقر – علیه السّلام – : الغناءُ یُنبِتُ النفاق فی القلب کما یُنبت النخلُ الطلع. امام باقر – علیه السّلام – فرمود: غناء و آوازه خوانی نفاق و دروئی را در دل می رویاند همان گونه که درخت نخل، خوشه خرما را رویش می دهد.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۸»
 
14. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اَربعٌ یُفسِدنَ القلبَ و یُنبتنَ النفاقَ فی القلب کما یُنبِتُ الماءَ الشجرَ؛ اِستماعُ اللَّهو و … . رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: چهار چیز است که قلب و روح را تباه و نفاق را در آن می رویاند، همچنان که آب، درخت را می رویاند؛ (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»
 
15. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و … . رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»
 
16. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : اِستماعُ اللَّهو و الغناء یُنبِتُ النفاقَ کما یُنبت الماءُ الزَّرع. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می رویاند همان گونه که آب کشتزار را می رویاند.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۶»
 
17. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: خرید و فروش (آلات) غناء و ساز وآواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹»
 
18. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَنِ استمعَ اِلی اللَّهو یُذابُ فی اُذُنهِ الآنُک. رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: کسی که به چیزهای لهو و بیهوده گوش فرادهد (روز قیامت) در گوشش سرب گداخته (و ذوب شده) ریخته می شود.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۱۰»
 
19. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور یوم القیامةِ و هو أسودُ الوجهِ و بِیَده طنبورٌ من نار و فوقَ رأسه سبعون اَلف ملکٍ، بید کُلُّ ملکٍ مِقْمعَةُ یَضربون رأسَهُ و وجهَه. رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: دارنده طنبور (نوعی از آلات موسیقی) روز قیامت محشور می شود در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته قرار دارند که در دست هر کدام از آنها عمودی آهنین است که بر سر و صورتش می زنند.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»
 
20. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : یُحشَر صاحبُ الغناء مِن قبره اَعمی و اَخرس و اَبکم. رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: دارنده (آلات) غناء و آوازه خوانی محشور می شود در حالی که کور و کر و لال است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»
 
21. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : لا تَدخلُ الملائکةُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البرکةُ. رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: فرشتگان وارد خانه ای که در آن شراب یا دایره یا طنبور (نوعی از آلات موسیقی) و یا نرد (نوعی وسیله قمار) باشد، نمی شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی گردد و برکت از آنان برداشته می شود.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۸»
 
22. قال الامام الباقر- علیه السّلام – : مَن اَصغی الی ناطقٍ فقد عَبَدَه، فاِنْ کان الناطقُ یؤدِّی عنِ الله عز و جل فقد عبد اللهَ و اِنْ کان الناطق یؤدِّی عن الشیطان فقد عَبَدَ الشیطان. امام باقر – علیه السّلام – فرمود: هرکس به گوینده ای گوش سپارد او را بندگی کرده است، پس اگر آن گوینده از خداوند عزو جل بگوید شنونده خدا را عبادت کرده است و اگر از شیطان بگوید شیطان را عبادت کرده است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۶»
 
23. سَمِعَ امیرالمؤمنین – علیه السّلام – رجلاً یَطربُ بالطَنبور فمنعه و کَسَرَ طنبورَه … فقال: اِنّه یقول: سَتَندِم سَتَندِم اَیا صاحبی سَتَدخُل جهنَّم اَیا ضاربی. امام علی – علیه السّلام – شنید مردی طنبور می نوازد، وی را از این کار منع کرد و طنبورش را شکست و از وی خواست که توبه کند او هم توبه کرد، سپس به او فرمود: آیا می دانی هنگامی که طنبور نواخته می شود چه می گوید؟ عرض کرد جانشین رسول خدا – صلی الله علیه و آله – داناتر است. حضرت فرمود: می گوید: بزودی پشیمان می شوی، به زودی پشیمان می شوی ای صاحب من! به زودی داخل جهنم می گردی ای نوازنده من!
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»
 
24. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمةٍ فَجاءَ عند تلک النّعمة بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳»
 
25. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : اَلمُغَنّیةُ ملعونةٌ ، ملعونٌ مَن أکَل َ مِن کَسبِها. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: زن آوازه خوان ملعون است و کسی که از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«الاستبصار، ج ۳، ص ۶۱»
 
26. قال الامام الصّادق – علیه السّلام – : اَلمُغَنّیةُ ملعونةٌ و مَن آواها و أکَلَ کسبَها ملعونٌ. امام صادق – علیه السّلام – فرمود: زن آوازه خوان ملعون است و کسی که او را جای دهد و از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۱۱»
 
27. عن عاصم بن حُمَید عن الامام الصادق – علیه السّلام – : … قلتُ: فی الجنّةِ غناءٌ؟ قال: اِنَّ فی الجنّةَ شجراً یَأمُرُ اللهُ ریاحَها فَتَهُبُّ فتضرب تلک الشجرةَ باَصواتٍ لم یَسمعِ الخلائقُ بمثلها حُسناً … . عاصم بن حمید از امام صادق – علیه السّلام – سؤال کرد: آیا در بهشت غناء و ساز و آوازی وجود دارد؟ حضرت فرمود: در بهشت درختی وجود دارد که خداوند به بادهای بهشت فرمان می دهد به آن درخت بوزند و از آن درخت آوازهایی برمی آید که خلائق به زیبایی آن هرگز نشنیده اند، سپس فرمود: این در عوض پرهیز کسی است که در دنیا از شنیدن ساز و آواز به خاطر ترس از خدا اجتناب ورزیده است.
«بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۲۶»
 
28. قال ابوالحسن – علیه السّلام – : مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنةِ شجرةً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تُحرِّکَها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه. امام کاظم – علیه السّلام – فرمود: کسی که خود را از غناء و ساز و آواز، پاکیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان می دهد که آن درخت را به حرکت درآورد و از آن درخت صدایی دل نواز به گوش می رسد که هرگز مانند آن را نشنیده است، اما کسی که در دنیا خود را از غناء، پاکیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی شنود.
«جامع الاحادیث الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۷»

آثار چشم چرانی و راهکارهای درمان آن

مقدمه:

متاسفانه چشم چرانی یکی از بیماری ها و عادت های ناپسندی است که برخی از افراد جامع به دلایل مختلف بدان دچار می شوند. به منظور مبارزه با این عادت ناپسند، لازم است نسبت به مفهوم، آثار و عواقب و زمینه های بروز آن آگاهی بدست آورد و سپس از راهکارهای عملی برای کنترل آن سود جست.

تعریف چشم چرانی

چشم چرانی در مقابل غض بصر و چشم پوشی است که به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم با انگیزه لذت طلبی جنسی انجام می شود. ما در روابط اجتماعی خود با دیگران چه جنس مخالف یا موافق به طور طبیعی با آنها ارتباط حضوری و کلامی داریم و به آنها نگاه می کنیم، نگاهی که به هیچ وجه در آن بحث تحریک شهوت و لذت جنسی مطرح نیست، این نگاه ها داخل در مقوله چشم چرانی نیستند، ولی نگاه های ادامه داری که با انگیزه لذت

جنسی انجام می شود و به تحریک شدن غریزه و میل جنسی می انجامد، تحت عنوان چشم چرانی تعریف می شود.

آثار و پیامدهای چشم چرانی

۱٫ عذاب اخروی

علاوه بر ابتلا به عواقب دنیوی، «چشم ناپاک» از عذاب و شکنجه الهی نیز بی نصیب نمی ماند. رسول خدا (ص) فرمود:«مَنْ مَلَاَ عَیْنَیْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَراماً حَشاهُما اللهُ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ القِیامَةِ بِمَسامیرَ مِنْ نارٍ وَحَشاهُما ناراً حَتّی یَقْضِیَ بَیْنَ النّاسِ ثُمَّ یُؤمَرُ بِه اِلَی النّارِِ[۱]»ِ؛« آن که چشمانش را از نگاه به زن نامحرم پر کند، روز قیامت، خداوند چشمانش را با میخ های آتشین و از آتش پر کند، تا وقتی که به حساب مردم رسیدگی کند، سپس امر می شود که او را به جهنم ببرند».

۲٫ حسرت و اندوه طولانی

چه بسا نگاه هایی که غصه های طولانی را در پی دارد . به این معنی که چشم قوی ترین ابزار حسی است . یعنی میدان آستانه تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را دریافت می کند و این دل است که بعد از نگاه به کار می افتد یعنی آنچه را دیده، می بیند، دل طلب می کند و چون امکان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی شود؛ افسردگی و رنجوری عاید انسان می شود.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) فرمود:«کُلُّ عَیْنٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعیُنٍ:عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشیَةِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ باتَت ساهِرَة فی سبیلِ الله[۲]»؛« همه چشم ها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرو نهاده شود، چشمی که در راه خدا (پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد». از این رو فرد چشم چران علاوه بر حسرت دنیوی، در آخرت نیز از فرط حسرت و پشیمانی چشمانی گریان خواهد داشت.

۳٫ عامل غفلت و فراموشی

نگاه آلوده یکی از مصادیق حب دنیا و عامل مهم برای بروز غفلت از یاد خدا و خود است. غفلت همان چالش اساسی است که انسان در سر راه رشد و سعادت خود دارد و بیداری اولین نیاز او برای حرکت در مسیر کمال است. 

حضرت علی (ع) درباره مواظبت و حفاظت از چشم ها فرمود:« لَیْسَ فِی الْبَدَنِ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ عَزَّ وَجَل[۳]»؛« چیزی در بدن کم سپاستر از چشم نیست، خواسته اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می دارد».

۴.گذرگاه ورود به فساد

نگاه شهوانی به نامحرم، گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است. امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند:« اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَه[۴]»؛« نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه و گناه مبتلا می کند».

نگاه کردن به ناموس دیگران، خواست شیطان است. چشمی که تیرهای آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب می کند، محل کمین شیطان است. شیطان از کمان چشم های او ناموس دیگران را نشانه می گیرد. 

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم  ) فرمود :« انَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبلیسَ[۵]»؛ « نگاه به نامحرم تیر زهرآلودی از تیرهای شیطانی است». 

پس باید مراقب چشمان خویش باشیم، تا شیطان از آن برای تخریب ایمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.

۵٫به خطر افتادن امنیت و سلامت جامعه

نگاه های آلوده، مسموم و شهوت انگیز، آتش درون را شعله ور می سازد که فرایند و محصولی جز فحشا، سیاهی دل؛ مشکلات و نارسایی هایی اجتماعی، در پی نخواهد داشت. چشم چرانی دام شیطانی، بذر شهوت و رویشگاه فسق و فجور است که دل را می لرزاند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فساد در جامعه می شود.

بنابراین چشم چرانی که تیر مسموم و زهرآلود شیطان اگر بدون قید و بند، رها شود یقیناً سلامت و امنیت طرفین را به خطر می اندازد، جوان و نوجوانی که به کوچه و خیابان راه می افتد اگر دستور اسلام را رعایت نکرده و نگاهش را کوتاه نکند و از طرف دیگر، کسانی که باید حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند، رعایت نکنند، چشم جوان به صحنه های شهوت انگیز خواهد افتاد، و نیروی قدرتمند شهوت به جوشش و غلیان آمده و تحریک خواهد شد، درچنین شرایط حساس و خطرناکی، این جوان، یا باید به عیاشی، فساد و تجاوزگری روی آورد و به خواسته های قوه شهوانی جواب مثبت دهد، امنیت خود و دیگران را به خطر اندازد.

۶٫ایجاد نگرانی و اضطراب

آنچه از مجموع آیات، روایات و تجربیات کارشناسان به دست می آید این است که: چشم چرانی های هوس آلود بدحجابی و بی حجابی زنان و دختران بی بند و بار از جمله عوامل مؤثر در ایجاد اضطراب ونگرانی افراد و خانواده ها و هرج و مرج و ناامنی در جامعه به حساب می آید. در طرف مقابل اگر اصول و ارزش های اسلامی از جمله حجاب و پوشش اسلامی، رعایت شود از چشم چرانی و نگاه های آلوده جلوگیری به عمل آید وخانم ها در نشست و برخواست و صحبت ها و مکالمات روزمره، دستورات شرع مقدس را رعایت کنند یقیناً زمینه های فساد زدوده شده دام های شیاطین برچیده خواهد شد. آرامش روحی و روانی برای افراد و خانواده ها، نظم، ثبات و امنیت در جامعه را پدید می آورد از سوی دیگر نعمتی بالاتر از آرامش قلب، وجود ندارد. این موهبت بزرگ اگر در اعضا و افراد جامعه، تجلی و تسری پیدا کند، جامعه نیز به آرامش خواهد رسید.

عوامل و زمینه های بروز چشم چرانی

۱٫خودنمایی زنان

زنانی که عفت و حیای خود را از دست داده و با بی حجابی، تجمل، آرایش های کاذب و لباس های تنگ و نازک مد روز خیابان ها و بازارها را زینت بخشیده و به رونق هر چه بیشتر آنها می افزایند و جوانان را به نظاره و تماشای مفاتن و برجستگی های اندام های خود فرا می خوانند و هرزگی را رواج می دهند این گونه زنان با عرض اندام و بی بند و باری باعث می شوند جوانان خویشتن داری نکرده و در دام فساد گرفتار آیند.

۲٫ به تأخیر انداختن ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج و تماشای فیلم های مهیج و شهوت انگیز و دیدن زنان بد حجاب و نیمه عریان در کوچه و خیابان که خود از ارمغان های زیانبار تمدن غرب بوده بر فشار طبیعی جنسی جوانان افزوده و آتش غریزه آنان را شعله ور کرده و منجر به تضعیف عفت و اخلاق گردیده، چه بسا که تمام ارزش های اخلاقی و اسلامی و اجتماعی را نادیده می گیرند.

ویل دورانت می نویسد: « تحدید شهوات در جامعه صنعتی که ازدواج را تا سی سالگی به تاخیر می اندازد، امری دشوار و غیر طبیعی می نماید، شهوت ناگزیر سر بر می آورد و کف نفس مشکل می گردد عفت که وقتی جزو فضایل بود و مردود می شود و حجاب و حیا از میان می رود، مردان به کثرت گناهان افتخار می کنند و زنان می خواهند در لجام گسیختگی با مردان همقدم شوند، عشق بازی امری عادی می شود و فحشا رسمی[۶]». آری، مبارزه با شهوات و دوری از چشم چرانی برای هر کس ساده نیست، فقط آن دسته از جوانان می توانند از فساد و گمراهی در امان بمانند که پایبند سنن اسلامی و وظایف انسانی بوده و در این راه مجاهد کنند و بر شهوات و تمایلات نامشروع جنسی خود مسلط باشند و هویت و شخصیت اسلامی را از دست نداده خود را نبازند و عنان نفس سرکش را هرگز از دست ندهند، و این کار با استمداد از خداوند بسیار ساده است.

قرآن مجید می فرماید:« وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینالَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا [۷]» ؛«کسانی که برای (رضایت) ما به تلاش ایستند و در راه (پیروزی دین) ما جهاد کنند، آنان را در راههای منتهی به خود رهنمود (و مشمول حمایت و هدایت خویش) می گردانیم.

۳٫ کم رنگ شدن حیاء در جامعه

زمانی که زن فاقد حشمت و حیا باشد و آن را از دست بدهد به بی حجابی و به بیراهه کشاندن مردان روی می آورد و اسرار زنانگی و جسمانی خود را در معرض دید عموم قرار می دهد و شوخ چشم می شود که این همه دلالت بر کمال زیبایی و ظرافت و متمدن بودن او نمی کند بلکه بیانگر بی حیایی و سبک سری اوست. زنان در درون خود فقط در برابر یکی از دو چیز تسلیم می شوند: ۱٫ حیاء ۲٫ غریزه جنسی

اگر تابع غریزه خود باشد بی شرم خواهد بود؟ اگر تابع حیا باشد و در برابر آن کرنش نشان دهد غریزه خود را کنترل کرده باشد که این زن، همان زن واقعی است که سرمایه انسان است و شایسته شوهر و نسل و انتقال اخلاق کریمانه می باشد. زیرا زن نزد اهل فضل و دانش سنگ بنای کانون خانواده، و دارای مقام و حقوق و احترام خاصی است به شرطی که زینت بخش بازار و خیابان ها و اماکن عمومی و مرتع چشمان هوس بازان نباشد وگرنه خدای نکرده سمبل تحریک غریزه جنسی و هوس هوس بازان خواهد شد و مقصود و هدف مطلوب شیطان از طریق چنین زنانی تامین می شود که نه شایستگی کانون گرم خانواده و تربیت اولاد را خواهند داشت و نه آن جایگاه ویژه اجتماعی را برای خود حفاظت خواهند کرد.

راهکارهای عملی درمان چشم چرانی 

۱٫ ازدواج

یکی از راههای علاج چشم چرانی ازدواج در سایه تفاهم و شناخت بین همسران جوان و گردن نهادن به سنن اسلامی است.

حضرت رسول اکرم(ص) فرموده اند:« یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاهَ فَلْیَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَلْیُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّ [الصَّوْمَلَهُ وِجَاء[۸]» ؛ ای جوانان، هر یک از شما توان ازدواج دارد باید ازدواج بکند، چون ازدواج چشم را بیشتر از هر چیز نگه می دارد و شرمگاه را بیشتر محافظت می کند، و هر که این توان را ندارد به او روزه پیشنهاد می شود، چون روزه قاطع غریزه است.

۲٫ تزکیه نفس

تزکیه نفس یکی از راههای علاج است که بر اثر ممارست و تمرین برای انسان امری عادی می شود که با پایبندی و مداومت بر احکام اسلامی عاید انسان می شود و به راهنمایی های مربیان دینی و اخلاقی گوش فرا دهد و سیرت علمای ربانی و مربیان اخلاق را مطالعه نماید و سعی کند آنها را در زندگی خود پیاده کند، و قرآن و سنت سر لوحه این برنامه اصلاحی است که انسان را تزکیه کرده و از عواقب و کیفر خصایل بد بویژه چشم چرانی بر حذر می دارد.

« قد افلح من زکاها، و قد خاب من دساها» به یقین رستگار شد کسی که نفس خود را پاک و صاف کرد، و به یقین زیان دید کسی که نفس خود را آلوده کرد. «یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ[۹]»  خداوند چشم های خائن را می داند و آنچه در سینه های پنهان است.

۳٫ عادت به فرو انداختن چشم

خداوند در آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور می فرماید:«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ *وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها» ؛« به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزه تر است. خداوند از آن چه انجام می دهند آگاه است و به زنان باایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را، جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند». در این آیه به صراحت دستور داده شده که زن و مرد از نگاه های هوس آلود پرهیز نمایند. 

از امیرمومنان علی(ع) نیز روایت شده که فرمود:« نِعْمَ صَارِفُ الشَّهَوَاتِ غَضُّ الْأَبْصَارِ[۱۰]»؛« چشم پوشی از نگاه، بهترین عامل بازداری از شهوت است». 

هم چنین توجه به فوائد ترک گناه و رسیدن به کمالات، خود عامل دیگری برای ترک گناه است. علی(ع) فرمود: «غضوا أبصارکم ترون العجائب[۱۱]» ؛« چشم های خود را (از حرام) فرو بندید تا عجائب (عالم معنی) را مشاهده کنید». و حضرت امام صادق(ع) نیز فرمود:« مَنْ تَرَکَهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَیْرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِیمَاناً یَجِدُ طَعْمَه[۱۲]»؛ « کسی که نگاه (به نامحرم) را برای خدا نه غیر خدا، ترک گوید، بدنبالش خدا شیرینی ایمان را به او می چشاند». 

۴٫حاظر و ناظر دانستن خداوند

اگر انسان خود را در محضر خدا بداند و بر این باور باشد که عالم محضر خداوند است و او هر آنچه در درون شخص می گذرد آگاه است در آن صورت رفتار خویش را تغییر داده و از گناه در برابر دیدگان حضرت حق شرم و حیاء می کند. 

از امام علی(ع) سؤال شد که چگونه می توان از حرام چشم فروبست؟ در پاسخ فرمود: « بالخمود تحت سلطان المطلع على سرک[۱۳]» ؛« با اطاعت و فرمان برداری از سلطانی که مطلع بر اعمال مخفی توست». 

از بهترین راه های چشم بستن از حرام، حاضر و ناظر دانستن ناظر آگاهی است که بر همه اعمال آشکار و نهان ما احاطه دارد و از باطن ضمیر، مطلع است و هم اوست که فردای قیامت حسابرس و حاکم است.

منابع برای مطالعه بیشتر:

۱٫سلسله مباحث راه کارهای دوری از گناه(چشم چرانی)، عزیز ا… حیدری

۲٫چشم چران، مسعود تاج

منابع و مآخذ

* قرآن کریم

۱٫تمیمی آمدی،عبدالواحد؛ تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ناشر دفتر تبلیغات،قم،چ اول،۱۳۶۶ش.

۲٫شعیری،تاج الدین؛ جامع اخبار،انتشارات رضی،قم،چ اول، ۱۴۰۵ق.

۳٫شیخ صدوق، الخصال،ج۱،ناشر جامعه مدرسین،قم،چ اول،۱۳۶۲ش.

۴٫شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه،ج۴،ناشر جامعه مدرسین،قم،چ دوم،۱۴۰۴ق.

۵٫شیخ حسن فرزند شیخ طبرسی، مکارم اخلاق، ناشر: شریف رضی،قم،چ چهارم ،۱۳۷۰ش

۶٫مجلسی، محمد تقی، بحار الانوار، ناشر اسلامیه، تهران،ج۱۰و۷۳٫

۷٫ویل دورانت،لذات فلسفه،مترجم عباس زریاب خوئی ،انتشارات علمی و فرهنگی،۱۱ج.

۸٫مصطفوی، حسن، مصباح الشریعه، تهران، ناشر انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، چ اول، ۱۳۶۰ش.

[۱]بحار الانوار،ج۷۳،ص۳۶۶

[۲]الخصال،ج۱،ص۹۸

[۳]بحار الانوار،ج۱۰،ص۱۰۷

[۴]من لایحضره الفقیه،ج۴،ص۱۸

[۵]جامع الاخبار،ص۹۳

[۶]ویل دورانت،لذات فلسفه،ص۹۱

[۷]عنکبوت،۶۹

[۸]مکارم اخلاق،ص۱۹۷

[۹]غافر،۱۹

[۱۰]تصنیف غرر الحکم و درر الکلم،ص۲۶۰

[۱۱]مصباح الشریعه، ص۱۷۳

[۱۲]من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۸

[۱۳]مصباح الشریعه، ص۱۷۳

40 روش استثنایی و موثر در ترک خود ارضایی (استمنا)


سه نکته ی مهم مشترک برای تخفیف و درمان میان همه ی امراض و عادات وجود دارد:

۱- در درمان هر بیماری یا ترک هر عادت، مهم‌ترین قسمت عزم و اراده‌ی فرد برای درمان و ترک عادت است.

۲- عدم یأس و نا امیدی برای ترک و ایمان به علاج آن.

۳- در نظر گرفتن زمان برای ترک و درمان. در ادامه چهل روش موثر برای ترک خودارضایی را می خوانید.

چهل روش معجزه آسا در ترک خودارضایی (استمناء)

۱٫ نخستین گام برای درمان استمناء، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیری آن و دوری از یأس و ناامیدی است. اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحیح و به کارگیری دقیق دستورها است. از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدی و محوری را ایفا می‏کند. درمان و چاره جویی باید منطبق با خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتی که او نخواهد، می‏توان با قاطعیت گفت که درمان نخواهد شد.

بنابر این بیمار اگر بخواهد، می‏تواند بر بیماری اش غلبه کند و جمله معروف – خواستن توانستن است- عین حقیقت است.

۲٫ تلاش برای تقویت اراده از گام‏های مهم در امر بهبود است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممکن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‏رود. نشانه اینکه هنوز اراده باقی است، این است که شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمی‏دهد. برای تقویت اراده، راه‏های زیادی پیشنهاد شده که از جمله آنها تلقین به خود است. اراده همچون نهالی است که باید آن را پرورش داد تا به مرحله خودشکوفایی و ثمردهی برسد.

ویکتور پوشه – روان شناسِ فرانسوی – می‏گوید: افراد مبتلا به استمناء، هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: «من به خوبی قادرم این اعتیاد را از خود دور کنم، من قادرم». تکرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.

پل ژاگو بر آن است که: تلقین، قبل از خواب نیز مؤثر است.

۳٫ سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.

۴٫ از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان اجتناب گردد.

۵٫ از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک کننده، خودداری شود

۶٫ از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‏های تحریک‏کننده و فکر کردن در این امور، دوری شود.

۷٫ از خوردن مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، مرچ، تخم‏مرغ، گوشت سرخی، و غذاهای چرب – اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.

۸٫ قبل از خواب مثانه تخلیه شود.

۹٫ از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود.

۱۰٫ از دست ‏ورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دست‏ ورزی کرد

۱۱٫ هرگز نباید به رو خوابید.

۱۲٫ به منظور تخلیه انرژی – زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد.

۱۳٫ برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، عبادت و … پر کند.

۱۴٫ سعی کنید کمتر در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران باشید. هرگاه مورد هجوم افکار جنسی واقع شدید، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به کاری سرگرم کند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشارکت در برنامه های جمعی بسیار مفید است. تلقین به شخص کمک می‌کند تا اراده‌ی خود را تقویت کند و به خود بگوید که می‌تواند استمنا را کنار بگذارد.

۱۵٫ منحرف کردن فکر بسوی دیگری در صورتی که تحریکی برای استمناء اتفاق افتاد.

۱۶٫ دوری از خیال‌پردازی و سرگرم بودن به کارهای مفید مانند مطالعه، ورزش و …

۱۷٫ تنهایی، کلید اقدام به استمنا است. لذا تنها نمانید.

۱۸٫ هر وقت به فکر این کار افتادید به خود بگوئید که آلان خدا من را می بیند.

۱۹٫ هر وقت به فکر این کار افتادید به خود بگوئید که می خواهید در مقابل چه کسی گناه کنید

۲۰٫ هر کاری که شما را به فکر این کار بیندازد آن کار را سریع ترک کنید.

۲۱٫ هر صحنه ای که شما را تحریک می کند آن صحنه را ترک کنید.

۲۲٫ به خدا توکل کنید.

۲۳٫ قاطعانه برای ترک این عمل تصمیم بگیرید. (اگر قبلاً نیز تصمیم به ترک خودارضایی گرفته باشید اما موفق نشده باشید، اراده شما تا حدی ضعیف شده است. در این صورت باید به خود تلقین کنید که اراده قوی ای دارید. برای این کار موفقیت های خود در زندگی را در ذهن مرور کنید و مرتب به خود بگویید که من بسیار پر اراده هستم و تصمیم به هر کاری که بگیرم، آن کار را انجام خواهم داد)

۲۴٫ از رفت و آمد با کسانی که شما را مستقیم و غیر مستقیم به خودارضایی دعوت می کنند، دوری کنید و رابطه خود را با این گونه دوستان قطع کنید.

۲۵٫ از صحبت کردن در مورد مسایل شهوت انگیز دوری کنید.

۲۶٫ از بودن در مکان های تنها خودداری کنید و وقتی به حمام و دستشویی می روید، در را قفل نکنید. بعد از شستشو حمام را سریع ترک کنید.

۲۷٫ از نگاه کردن به بدن عریان خود نیز اجتناب کنید.

۲۸٫ سعی کنید تماس بدنی با دیگران و لو در شوخیهای دستی پرهیز کنید.

۲۹٫ روزه گرفتن دو روز در هفته برای کم کردن حس شهوت جویی شما بسیار مفید است. اگر قادر به روزه گرفتن نیستید، غذای خود را به حداقل برسانید و وعده غذایی ظهر را نخورید. سعی کنید به هنگام خواب شکم شما بیش از حد معمول پر نباشد.

۳۰٫ شبها قبل از خواب مطالعه کنید و با لباس کامل بخوابید و بعد از بیدار شدن سریع رختخواب را ترک نمایید. همچنین هرگز به رو نخوابید.

۳۱٫ سعی کنید دائما وضو داشته باشید.

۳۲٫ از ذکر خدا ولو در دل غافل نشوید.

۳۳٫ شبها تنها نخوابید و یا در جایی بخوابید که فرصت انجام این عمل نباشد.

۳۴٫ بیاد داشته باشید که تصمیم دارید این عمل را ترک کنید.

۳۵٫ بعد از تصمیم حتی یک بار هم سراغ این عمل نروید زیرا اراده شما را سست خواهد کرد.

۳۶٫ یاد مرگ انسان ساز است.

۳۷٫ پشیمانی بعد از عمل را بیاد داشته باش.

۳۸٫ این احتمال را بده که دیگر زنده نمانی و بدون توبه در پیشگاه خدا حاضر شوی.

۳۹٫ مضرات این عمل را بیاد داشته باش.

۴۰٫ این را بدان که بخاطر لذت چند لحظه ای از رحمت خدا دور می شوی.

یکی از راه های یاد آوری یادداشت هایی برای خود نوشته و بر روی وسایل خود بچسبانید ، در امر ترک خودارضایی ( استمناء) میتوانید از ذکرهای خدا ، توصیه های ترک این عمل زشت ، یاد آوری برای خود ، اثرات سوء این عمل ، عذاب های الهی در این عمل و در آخر به لطف و امید خدا برای ترک این عمل ، استفاده نمایید.

13 راهکار شیطان برای گمراه کردن انسان

با وجود این حقیقت که شیطان در عمل گمراه کردن انسان ها، محدودیت ها و ناتوانی هایی دارد که نداشتن استدلال و منطق از آن جمله است، توانمندی و استعدادهایی هم به اذن خدا در او وجود دارد که محورهای نفوذ  جهت القاء و اغوای او معروف هستند. 

ذیلاً به نمونه هایی از آن اشاره می شود که از همه مهتر میباشند 
 
۱- ایجاد وسوسه در انسان: شیطان از طریق القای شک و تردید در افکار و اعمال عقلانی و متمایل کردن افراد به خواهش های بی تعادل نفسانی، آنها را دچار وسوسه نموده و مقدمه انجام عمل خلاف را فراهم می آورد.
۲- زیبا جلوه دادن گناه انسان: شیطان با استفاده از تمایلات نفسانی جاذبه های مادی و غریزی اعمال را طوری در نظر افراد سست ایمان زیبا جلوه می دهد که حدود و حقوق فردی و اجتماعی و عقلانی عمل فراموش شده و فرد بدون احساس گناه، مرتکب خطا و اغوای شیطان می شود.
۳- انکار خدا توسط انسان های فریب خورده: انسان های مغرور و فریب خورده، چنان در خودشیفتگی و انانیت غوطه ور می شوند که خود را بی نیاز از رحمت و نعمات الهی تصور نموده، دست به طغیان و سرکشی می زنند و خود را در معرض نابودی و شکست قرار می دهند.
۴- توبه و استغفار را انکار کردن: فریب خوردگان بر اثر ناامیدی، که از القائات شیطان است، امکان جبران و بازگشت به سلامتی را انکار نموده، قدمی در راه اصلاح خود و دیگران برنمی دارند، زیرا امیدواری به توبه و استغفار از نشانه های ایمان و مقدمه نجات است.
۵- به تأخیر انداختن زمان توبه: وقتی آیه توبه نازل شد، شیطان بسیار ناامید و خشمگین شد و به فکر چاره افتاد. شیطان و دستیاران او با این امید خوشحال شدند که هم توبه کردن را از یاد مردم می بریم و هم زمان توبه را به تأخیر انداخته، فرصت توبه را به افراد نمی دهیم.
۶- فریب انسان ها با زبان زیبا: بسیاری از شیاطین و منافقین فریب خورده توسط شیطان، بدون اینکه عمل سالم و صالحی داشته باشند، چنان در بیان توانمند نشان می دهند که تعجب افراد ظاهربین را بر می انگیزند. و اساساً بیشتر اهل حرف و سخن هستند تا اهل عمل سالم.
۷- وعده جاودانگی به انسان محدود: شیطان به انسان که در نشئه روحانی باقی و جاویدان است، به دروغ وعده جاودانگی در دنیای محدود و موقت را می دهد و با آرزوهای فریبکارانه دنیایی، قیامت و حساب را از یاد او برده و او را به جاودانگی در جهنم مبتلا می کند.
 ۸- از بین بردن جاودانگی روح تخیل افراد: وهم و خیال اسلحه شیطان است و اگر خیال با عقل مهار نشود، رابطه انسان را از واقعیات و حقایق عالم، از جمله جاودانگی روح الهی به تباهی برده و او را اسیر دنیای نفسانی و بی اعتدال می کند.
۹- گذاشتن باطل در برابر حق: شیطان در برابر همه چیز حقیقی که اصل آن غیر قابل انکار است، موجودی خیالی و غیر واقعی و ضد حقیقت؛ یعنی، باطل را قرار داده و انسان های ظاهربین و بی فکر و بی استدلال را فریب می دهد و به تباهی می کشاند.
۱۰- کوچک و آسان نمایاندن گناهان بزرگ: شیطان برعکس انسان های ساده اندیش به خوبی میداند که گناه و انحراف، مانند دانه ای است که در وجود آدمی و نفس ضعیف او خانه کرده و به تدریج فرد را به تکرار کارهای خلاف عقل و دین ترغیب می نماید و بر همین اساس، ارتکاب گناهان کوچک را دروازه گناهان بزرگ به شمار می آورد.
۱۱- غفلت از قیامت با آرزوهای دراز دنیایی: از شیوه های شیطان برای فریب دادن انسان های غافل، این است که آرزوهای دراز را برای انسان ها مانند هدفی اساسی در آورده و عمر کوتاه انسان را در پی تحقق آرزوهای دراز به تباهی می کشاند و آینده محتوم و مهم؛ یعنی، روز قیامت را از یاد او می برد.
۱۲- ایجاد شک و تردید نسبت به حقایق: اولین قدم فریب و اغوای شیطان، ایجاد شک و تردید در انسان های ضعیف نسبت به حقایق می باشد؛ زیرا پس از سلب ایمان و یقین از انسان است که شیطان می تواند تمام فریب های خود را انجام دهد. اساساً باید توجه داشت که شیطان در انسان های مردد طمع می کند.
۱۳- شک درباره انبیاء: از دشمنی های بزرگ و فریب های شیطان این است که انسان های سطحی و ضعیف النفس را نسبت به حقانیت انبیای الهی دچار تردید می نماید. و برای این افراد فریب خورده، عقل آسیب پذیر و محدود و یا نیروهای ناشناخته و غیر واقعی را به عنوان منبع هدایت انسان ها معرفی می کند.